Dunia

6 termasuk gabenor wilayah Filipina ditembak mati

MANILA: Seorang gabenor wilayah di tengah Filipina dan lima yang lain ditembak mati oleh lelaki bersenjata yang tidak dikenali hari ini.

Polis tempatan berkata, enam suspek yang membawa senapang dan berpakaian seragam sama seperti anggota perkhidmatan bersenjata memasuki rumah gabenor di bandar Pamplona dan melepaskan tembakan.

Menurut balu mangsa, suaminya, gabenor wilayah Negros Oriental, Roel Degamo dan lima yang lain terbunuh dalam kejadian itu.

“Beliau tidak sepatutnya menerima kematian seperti itu. Beliau berkhidmat kepada pengundinya pada hari ini,” kata Datuk Bandar Pamplona, Janice Degamo dalam video yang disiarkan di Facebook.

Sementara itu, Presiden Ferdinand Marcos mengutuk apa yang disifatkannya sebagai ‘pembunuhan’ sekutu politiknya dan memberi amaran kepada pelaku untuk ‘menyerah diri’ sebagai tindakan terbaik.

“Kerajaan tidak akan berhenti sehingga pelaku jenayah keji dibawa ke muka pengadilan,” katanya.

Keadaan empat mangsa tembakan tidak didedahkan.

Jurucakap polis, Kym Lopez, berkata polis sedang mengesan 10 suspek termasuk enam lelaki bersenjata yang melarikan diri dari tempat kejadian dengan dua kenderaan utiliti sukan (SUV) dan trak pikap sebelum meninggalkan kenderaan itu di bandar berhampiran.

Degamo, 56, adalah sasaran terbaharu dalam sejarah panjang Filipina dalam serangan terhadap ahli politik dan sekurang-kurangnya yang ketiga ditembak sejak pilihan raya tempatan tahun lalu.

Bulan lalu, Mahkamah Agung mengisytiharkan Degamo sebagai pemenang sah dalam pertandingan untuk jawatan gabenor Negros Oriental berikutan pengiraan semula menjatuhkan pesaing tempatannya, yang sebelum ini diumumkan sebagai pemenang.

Degamo juga telah berkempen untuk Marcos dalam pencalonan untuk presiden tahun lalu.

Gabenor wilayah selatan Lanao del Sur, Mamintal Adiong ditembak dan cedera pada Februari dalam serangan yang membunuh pemandunya dan tiga pengiring polis.

Pada bulan sama, Naib Datuk Bandar Aparri, Rommel Alameda dan lima orang lain yang dalam perjalanan bersamanya ditembak mati dalam serangan hendap lebuh raya.

Dalam serangan hendap bermotif politik paling berdarah dalam rekod, pemimpin puak selatan yang berkuasa dan kira-kira 24 pengikut dijatuhi hukuman penjara seumur hidup kerana serangan 2009 ke atas penyokong pesaing pilihan raya gabenor di wilayah Maguindanao.

Serangan itu mengakibatkan 58 orang terbunuh, termasuk isteri ahli politik dan ahli keluarga bersama 32 wartawan dan kakitangan media yang membuat liputan. – AFP

#sarawaknews

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *