Dunia Tempatan

Premier Sarawak dan delegasi lawat Taman Bishan Ang Mo Kio

SINGAPURA: Premier Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Dr Abang Abdul Rahman Zohari Tun Datuk Abang Openg serta delegasi mengadakan lawatan ke Taman Bishan Ang Mo Kio di sini hari ini sebagai sebahagian daripada lawatan lima hari ke negara tersebut.

Semasa lawatan selama satu jam di taman seluas 62 hektar tersebut yang dihoskan pengurusan Taman Negara Singapura, Datuk Patinggi Tan Sri Abang Zohari serta delegasi ditunjukkan kepentingan untuk menggabungkan pembangunan landskap taman dan bandar dengan pengurusan air serta langkah-langkah intervensi banjir untuk mewujudkan persekitaran yang tanah banjir di bandar.

Beliau dan delegasi seterusnya diberi taklimat oleh perunding yang berpangkalan di Denmark mengenai reka bentuk dan konsep taman itu serta kejayaannya sebagai intervensi banjir sambil melukis contoh kejayaan projek mereka di seluruh dunia.

Taklimat tersebut turut menyentuh pembangunan semula kawasan Bukit Assek seluas 200 hektar di Sibu mengikut konsep yang sama sambil menekankan bahawa pembangunan itu juga akan membantu membina komuniti di sekitar projek itu.

Mengiringi Premier Sarawak pada lawatan itu Timbalan Premier Sarawak Dato Sri Dr Sim Kui Hian, Timbalan Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat Dr Annuar Rapa’ee, Timbalan Menteri Kesihatan Awam, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Michael Tiang serta Pemangku Setiausaha Kerajaan Negeri Dato Sri Mohamad Abu Bakar Marzuki.

Selain lawatan ke taman tersebut, Datuk Patinggi Tan Sri Abang Zohari turut dijadual menghadiri taklimat mengenai pelan induk pembangunan terminal perindustrian di Sarawak oleh sebuah syarikat perunding infrastruktur dan perancangan bandar milik kerajaan Singapura.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *