Tempatan

Sarawak Coastguard kini lindungi perairan Tanjung Manis

SARIKEI: Keselamatan perairan Tanjung Manis kini semakin terjamin keselamatannya dengan adanya Sarawak Coastguard. 

Ketua Markas Unit Keselamatan dan Penguatkuasaan Sarawak (UPKS) Tanjung Manis, Eddy Gilbert Yakut berkata, pasukan itu akan memainkan peranan penting sebagai pelengkap keselamatan di perairan pantai dan sungai.

Selain menjaga keselamatan, Sarawak Coastguard turut berperanan dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR).

“Pengawal pantai Sarawak Coastguard juga sedia untuk bekerjasama dengan agensi-agensi penguatkuasa lain dalam operasi khas termasuk bencana seperti banjir,” katanya pada Majlis Doa Selamat Penempatan Sarawak Coastguard di Tanjung Manis, pada Selasa. 

Ujar Eddy lagi, pasukan ini merupakan inisiatif Kerajaan Sarawak dalam melindungi dan mengawal keselamatan persisir pantai selain memelihara alam sekitar.

Sarawak Coustguard tertakluk di bawah undang-undang di bawah Ordinan Perikanan Negeri 2003, Ordinan Hutan 2015, Ordinan Perlindungan Hidupan Liar 1998, Ordinan Taman Negara dan Rizab Alam Semula Jadi 1998 dan Ordinan Perlombongan Minyak (OMO) 1958.

Hadir sama Pemangku Pegawai Daerah Tanjung Manis Ismail Kasah, Pengarah Maritim Zon Tanjung Manis Komander Maritim Gilbert Tinggak Numpang dan Pemangku Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Tanjung Manis, PBK I (KUP) Awang Busrah Awang Mostapha. 

Exit mobile version