Dunia

Umat Islam solat Jumaat di bulan Ramadan kali ke-4 di Masjid Al-Aqsa 

BAITULMAQDIS: Umat Islam tetap memenuhi perkarangan Al-Aqsa untuk menunaikan solat Jumaat untuk kali keempat dalam bulan Ramadan walaupun dengan kehadiran polis Israel di tengah-tengah ketegangan yang semakin meningkat.

Mufti Baitulmaqdis, Muhammad Hussein dalam khutbah Jumaatnya berkata, tiada ruang untuk kompromi mengenai Al-Aqsa atau ruang rundingan di sekelilingnya dan mereka tidak akan melepaskan walau sedikit pun tanah ini.

Minggu lalu, polis Israel menyerbu perkarangan suci hingga mencetuskan serangan roket dari Gaza, selatan Lubnan dan Syria yang menarik serangan udara dan artileri Israel.

Berikutan itu, Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu mengesahkan lawatan oleh orang bukan Islam ke tapak itu, yang dikenali oleh orang Yahudi sebagai Temple Mount, akan dihentikan sehingga akhir Ramadan.

Polis berkata, lebih 2,000 anggota bertugas di Baitulmaqdis untuk menjaga keselamatan dan ketenteraman selain memastikan kebebasan beribadat untuk semua.

Menteri Keselamatan Israel, Itamar Ben-Gvir, dalam ciapan di Twitternya menunjukkan beliau dikelilingi oleh polis sempadan ketika menjalankan penilaian keselamatan berhampiran perkarangan di Baitulmaqdis Timur, yang diilhamkan Israel berikutan perang Timur Tengah 1967 dalam satu langkah yang tidak diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Terdapat anggaran yang berbeza mengenai bilangan jemaah, dengan polis Israel meletakkan jumlah itu pada 130,000, manakala Wakaf, pertubuhan Islam yang dilantik Jordan yang menguruskan kompleks itu, meletakkan jumlah itu pada 250,000.

Ketika umat Islam beramai-ramai menuju ke Al-Aqsa, penganut Kristian Ortodoks mengadakan perarakan Jumaat Agung di lorong-lorong sempit Kota Lama dan penganut Yahudi berdoa di Tembok Barat.

Jumaat juga menandakan Hari Quds tahunan, apabila Iran mengadakan perhimpunan menyokong rakyat Palestin.

Iran menyokong kumpulan bersenjata Palestin dan Lubnan yang memerangi Israel, yang tidak diiktiraf oleh Tehran.

Beratus-ratus rakyat Palestin berarak di Kota Gaza selepas solat Jumaat, mengibarkan bendera Iran dan beberapa negara Arab, termasuk Arab Saudi.

Keganasan Israel-Palestin meningkat dalam beberapa bulan kebelakangan ini, dengan serangan tentera yang kerap di Tebing Barat dan peningkatan keganasan peneroka di tengah-tengah siri-siri serangan jalanan Palestin.

Lebih 90 warga Palestin dan sekurang-kurangnya 19 warga Israel dan warga asing terbunuh sejak Januari. – REUTERS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *