Tempatan

Pelbagai program meriahkan sambutan Gawai Dayak di Kuching tahun ini

KUCHING: Sambutan Gawai Dayak tahun ini yang bertemakan Segulai Sejalai (Bersama Dalam Perpaduan) menyaksikan pelbagai program akan diadakan di Kuching.

Menurut Timbalan Premier Sarawak Datuk Amar Douglas Uggah Embas, Sambutan Gawai Dayak 2023 (Makan Malam Gawai Dayak), Perarakan Gawai (Niti Daun), Pesta Bazar Gawai dan Rumah Terbuka Gawai adalah antara program utama yang akan diadakan.

Beliau memberitahu, bagi Sambutan Gawai Dayak 2023 (Makan Malam Gawai Dayak) akan diadakan di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) pada 7 Jun kelak.

“Ia akan dihadiri oleh Perdana Menteri Dato Seri Anwar Ibrahim dan Premier Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri (Dr) Abang Abdul Rahman Zohari Tun Datuk Abang Openg,” katanya dalam sidang media di sini pada Khamis.

Sementara itu, bagi program Perarakan Gawai 2023 (Niti Daun) katanya, ia akan diadakan di sekitar Bangunan Tun Jugah dan akan berakhir di Tebingan Sungai Kuching, meliputi jarak 1.2 kilometer (Jambatan Darul Hana).

Ujar beliau lagi, perarakan ini dijadualkan berlangsung pada 17 Jun sekitar jam 3.30 petang dan dijangka dirasmikan oleh Premier Sarawak.

“Jawatankuasa penganjur menjangkakan penyertaan lebih 80 kontinjen, yang terdiri daripada kira-kira 2,500 individu daripada pertubuhan bukan kerajaan, ​persatuan kebudayaan Dayak, ketua masyarakat Dayak, dan anggota Veteran Angkatan Tentera Malaysia.

“Selain itu, individu Dayak yang berani dikenali sebagai “Bujang Berani” juga akan mengambil bahagian dalam perarakan itu,” jelasnya.

Selain itu, Datuk Amar Douglas Uggah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Induk Perayaan Gawai Dayak 2023 mendedahkan, Pesta Bazar Gawai 2023 akan bermula dari 16 hingga 25 Jun 2023 di Perkarangan Dewan Masyarakat Majlis ​Bandaraya Kuching Selatan (MBKS), Jalan Padungan, Kuching.

“Festival akan bermula pada pukul 5 petang pada hari bekerja dan pada pukul 11 pagi pada hujung minggu dan akan berakhir pada pukul 11 malam setiap hari.

“Pelbagai aktiviti akan disediakan di situ, antaranya ialah Persembahan Seni Budaya Dayak (Malam Kesenian Suku ​Kaum Dayak – Iban, Orang Ulu, Bidayuh), persembahan kugiran, pertandingan Kumang & Keling, pertunjukan bakat (Gawai Idol), dan persembahan artis tempatan.

Jawatankuasa penganjur menyasarkan sebanyak 200 gerai iaitu 100 gerai makanan tidak halal, 50 gerai halal, dan 30 gerai kraftangan dan 20 gerai lain,” katanya lagi.-SN

 

Dapatkan berita lebih lanjut dan pantas dengan melayari media sosial Sarawak News

Telegram: https://t.me/sarawaknews2022
Facebook Page: https://www.facebook.com/sarawaknewsofficial/
Instagram: https://www.instagram.com/sarawak_news/
Twitter: https://twitter.com/sarawak_news
Youtube: https://www.youtube.com/@sarawaknews2022/

Exit mobile version